Het plein staat vol met emotionele, moedige, jonge mensen. Zij hebben een duidelijke boodschap; wij eisen méér vrijheid! Een massale toestroom van burgers naar die centrale plek, om saamhorig en heroïek te demonstreren voor vrijheid. Niet wetende dat hun inzet en doorzettingsvermogen zou worden misbruikt om het tegenovergestelde te bewerkstelligen. De dag voor de val van Mubarak stond het Tahrirplein vol met studenten en seculiere vrouwen. Toen datzelfde plein de dag ná de val van Mubarak vol stond met mannen in jurken en vrouwen met hoofddoeken, werd reeds duidelijk dat de studenten en seculiere vrouwen onwetend een islamitische revolutie hadden ontketend, die zou resulteren in méér islam en mínder vrijheid.
Om de islamitische revolutie in Noord-Afrika aan te duiden, gebruiken de experts van de overheid, publieke omroep en de mainstream media, de omschrijving “Arabische Lente” niet langer met passie en overtuiging. Zo nu en dan sijpelt de term nog wel door, maar inmiddels twee jaar verder, is dat onmogelijk te verdedigen. De eerste avond van het feest der revolutie op het Tahrirplein ging het al mis. Lara Logan van CBSnews had de beelden van de menigte gezien en had verwacht zich te gaan bewegen onder mensen en vrouwen die democratie en vrijheid wensen, in een feeststemming zijn en geen direct gevaar voor haar zouden vormen. Het plein was echter inmiddels volgelopen met mannen in jurken. Ze dácht verslag te gaan doen van een historisch moment voor de vrijheid. In plaats daarvan, heeft zij moeten vechten voor haar leven, terwijl zij in alle openingen van haar lichaam werd verkracht.
De studenten en seculiere vrouwen voelden direct aan, dat voor hen op dat moment geen veilige ruimte was op het Tahrirplein. Zij vluchtten naar hun huizen, trokken weg van het plein. Gestreden voor wat zij waard zijn, doch overlopen op het moment de winst behaald was. De moslimbroederschap nam het plein zo snel mogelijk over. De start van de islamitische revolutie was daar; de Arabische horrorwinter.
Islamcritici waarschuwden vanaf dag één voor de gevolgen van de overname door de moslimbroederschap. Dagelijks komen er berichten uit Egypte die het afnemen van vrijheid en rechten van burgers onderstrepen. Alsnog wil niet iedereen overtuigd raken van de herislamisering in Egypte en houdt men vast aan het droombeeld van een lente. In navolging van de Mutawa in Saudi-Arabië mogen de studenten en seculiere jonge vrouwen, die twee jaar geleden moedig demonstreerden, nú in Caïro de Committee for the Promotion of Virtue and Prevention of Vice verwelkomen. Zonder hoofddoek protesteren tegen onderdrukking en als beloning een islamitische fatsoenspolitie achter je aan krijgen.
Islamic Cleric Hisham el-Ashri, founder of Egypt's newly launched Committee for the Promotion of Virtue and Prevention of Vice, stated the morality police will only use "non-violent methods" to implement the moral principles of Islam. In spite of el-Ashri's declarations of non-violence the Salafist morality enforcers will carry canes to beat violaters. According to Bikya News they will be provided with electric tasers at some point in the future.
De fatsoenspolitie stelt nu slechts geweldloze methoden te gaan gebruiken. Wellicht om de weerstand in dit stadium maximaal te beperken. Waarvoor deze politiemannen dan gewapend zullen zijn, is niet logisch te verklaren. Met de Mutawa in Saudi-Arabië als voorbeeld, is een ieder in staat de toekomst van met name vrouwen in Egypte te voorspellen.
Een vrouw die zich naar maatstaven van de fatsoenspolitie gedraagt en kleedt, verkleint het risico op een Lara Loganbehandeling van mohammedanen. Petra Stienen en de andere mainstream experts zullen wellicht verklaren, dat de fatsoenspolitie derhalve een goede zaak is voor de vrouwen in Egypte.
What say you?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten